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I see nothing as it is now.

 

W-pI.9.1. This idea obviously follows from the two preceding ones. 2 But while you may be able to accept it intellectually, it is unlikely that it will mean anything to you as yet. 3 However, understanding is not necessary at this point. 4 In fact, the recognition that you do not understand is a prerequisite for undoing your false ideas. 5 These exercises are concerned with practice, not with understanding. 6 You do not need to practice what you already understand. 7 It would indeed be circular to aim at understanding, and assume that you have it already.

W-pI.9.2. It is difficult for the untrained mind to believe that what it seems to picture is not there. 2 This idea can be quite disturbing, and may meet with active resistance in any number of forms. 3 Yet that does not preclude applying it. 4 No more than that is required for these or any other exercises. 5 Each small step will clear a little of the darkness away, and understanding will finally come to lighten every corner of the mind that has been cleared of the debris that darkens it.

W-pI.9.3. These exercises, for which three or four practice periods are sufficient, involve looking about you and applying the idea for the day to whatever you see, remembering the need for its indiscriminate application, and the essential rule of excluding nothing. 2 For example:

3 I do not see this typewriter as it is now. 4 I do not see this telephone as it is now. 5 I do not see this arm as it is now.

 

W-pI.9.4. Begin with things that are nearest you, and then extend the range outward:

 

2 I do not see that coat rack as it is now. 3 I do not see that door as it is now. 4 I do not see that face as it is now.

 

W-pI.9.5. It is emphasized again that while complete inclusion should not be attempted, specific exclusion must be avoided. 2 Be sure you are honest with yourself in making this distinction. 3 You may be tempted to obscure it.

 

 

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앞의 두 레슨을 기억하시나요?

 

Lesson 7 : I see only the past.

Lesson 8 : My mind is preoccupied with past thoughts.

 

그런데 과거는 존재하지 않는다고, 환상에 지나지 않는다고 말했지요?

그렇다면 내 눈에 보이는 것은 당연히 존재하는 것이 아닙니다.

 

흠...

 

말로야 이해가 되지요. intellectually  이해한다는 것은 이 말의 뜻을 이해한다는 말입니다. 그렇지만 우리는 진정 그 의미를 이해할까요?

 

우리의 눈에 보이는 것들은 분리에 대한 우리의 생각들이 외부에 표출된, 즉 투사된 그림들에 지나지 않습니다. 따라서 그것들은 우리의 마음 안에 있는 것들의 환영들에 불과합니다. 실재하는 것이 아니지요...

그렇다면 지금 내 눈에 보이는 이 내 몸도, 그리고 이에 대한 나의 생각들도 모두가 실재하지 않습니다!!!

 

이 말을 받아들이기 어렵다는 것은 상당히 부드러운 표현일 것이고, 아마도 황당하다는 것이 더 솔직한 표현일 것입니다. 어쩌면 뭐 이런게 다 있나 하면서 당장 이 레슨을 집어치우고 싶은 생각이 들 수도 있습니다.

 

워크북을 시작할 때 저자는 우리로 하여금 여기서 말하는 것들을 수용할 필요가 없다고 했으며, 우리는 어쩌면 강한 반발을 느낄 수도 있음을 인정했습니다. 그렇더라도 워크북은 마음 훈련을 위한 과정이니 일단은 레슨에서 말하는 대로 해보라고 권합니다. 집어치우고 싶은 생각이 드신다면 이 말씀을 떠올리시고 그냥 따라와 보시기 바랍니다.

 

 

여러분들은 자신들이 생각하는 것들은 알고 있다고 생각하시지요?

그런데...

 

우리가 생각한다고 하는 것들은 대체로 진정한 이해를 가로막는 장애물들입니다.

그것이 Lesson 8 의 핵심입니다. 오로지 과거의 생각들로 꽉 차 있는데, 과거란 우리가 신으로부터 분리되었다는 것을 사실로 받아들도록 하려는 에고(우리)의 교묘한 장치에 지나지 않습니다. 그렇다면 우리가 우리의 생각들을 이해한다는 것은 바로 이러한 에고의 전략에 넘어간 것이지요...

 

어렵지요?

 

그렇지만 우리가 알고 있다고 생각하는 한 우리는 새로운 것을 배울 수 없습니다.

어란아이들처럼 아는 것이 없다고 생각해야 새로운 것들을 수용할 수 있습니다.

그래서 성서에서도 예수님은 우리가 어린아이 같아야 천국에 들어갈 수 있다고 말씀하십니다.

 

T-18.IV.7:5 You are still convinced that your understanding is a powerful contribution to the truth... 그대는 여전히 그대가 이해하고 있는 것이 진리에 크게 기여한다고 믿으며...

 

우리가 얼마나 자신이 뭔가를 할 수 있다고 강하게 믿고 있는지 저자는 말해줍니다.

우리에게 정말로 필요한 것은 단지 우리는 아무것도 모른다는 것을 받아들일 용의라고 저자는 말합니다.

 

 

T-18.VII.3:1 At no single instant does the body exist at all. 어느 한 순간에도 몸이 존재한 적은 전혀 없다.

 

여기서 몸이란 당연히 우리의 육체를 말합니다.

몸은 에고의 사고체계의 완성이며 꽃입니다. 우리는 스스로를 몸과 동일시합니다. 개별성, 독립성, 특수성 등이 가장 강력하게 구현되는 것이 바로 우리의 몸입니다. ACIM 의 사상에 따르면, 따라서, 우리의 몸이야말로 진리에 이르는 것을 가로막는 가장 큰 장애물입니다.

여기서 말하는 순간은 거룩한 순간입니다. 거룩한 순간이란 실재를 보는 순간입니다. 이 순간에는 우리는 분리를 뛰어넘기에 진리로부터 우리를 지킬 우리의 몸이 필요하지 않습니다.

 

좀 어지럽지 않으세요?

 

너무 심각하게 받아들이지 마시고,

저자가 말하는대로 하루에 서너 차례 잠깐 동안 따라해 보시기 바랍니다.

 

다만, 저항감이 든다고 해서 어떤 특정한 대상을 예외로 하는 일은 없도록 하시기 바랍니다.

 

 

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